Statut

Start . Statut

Statut Niepublicznego
Punktu Przedszkolnego „ Wesołe Kangurki”

z dnia: 01.10.2021 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz. U. 2010 nr 161 poz. 1080 z późn zm.)

NAZWA PRZEDSZKOLA

Par. 1

  1. Punkt przedszkolny nosi nazwę: Punkt Przedszkolny „WESOŁE KANGURKI”
  2. Punkt przedszkolny ma swoją siedzibę, przy ul. Ceglanej 14/11 w Pruszkowie i przy ul. Ceramicznej 16 lok 3U w Pruszkowie.
  3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad punktem przedszkolnym jest Kuratorium Oświaty w Warszawie.
  4. Niniejszy statut został opracowany na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

INNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU

Par. 2

  1. Punkt przedszkolny jest czynny codziennie tj. od poniedziałku do piątku w godzinach: 07.00 – 17.00
  2. Dodatkowo codziennie tj. od poniedziałku do piątku, od godziny 14.00 do godziny 17.00 w punkcie przedszkolnym zorganizowana jest świetlica zapewniająca wykwalifikowaną opiekę nad dziećmi.
  3. Rok szkolny w punkcie przedszkolnym rozpoczyna się z dniem: 01 września każdego roku.
  4. Punkt przedszkolny funkcjonuje cały rok.
    1. Punkt przedszkolny zastrzega sobie przerwę wakacyjną w okresie 2 tygodni (ostatni tydzień lipca i pierwszy tydzień sierpnia)
  5. Koszty działalności punktu przedszkolnego pokrywane są z:
    1. stałych opłat miesięcznych wnoszonych przez rodziców,
    2. z dotacji gminnych przysługujących na podstawie stosownych Uchwał Rady Gminy.
  6. Opłata stała za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka, za wyjątkiem zaistnienia okoliczności określonych w umowach zawartych z rodzicami.
  7. Opłata za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym pobierana jest z góry, do 5-tego dnia każdego miesiąca.
  8. Wysokości opłaty miesięcznej wnoszonej przez rodziców oraz możliwości i tryb jej zmian ustalane są indywidualnie z każdym rodzicem/opiekunem dziecka w Umowie dotyczącej: „Przyjęcia dziecka do Niepublicznego Integracyjnego Punktu Przedszkolnego” Wesołe Kangurki” regulującej wszystkie sprawy związane z uczęszczaniem dziecka do punktu przedszkolnego.

CELE I ZADANIA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

Par. 3

  1. Punkt przedszkolny realizuje swoje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.
  2. Punkt przedszkolny realizuje podstawy programowe określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (z dostosowaniem ich do specyficznych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu oraz innymi niepełnosprawnościami).
  3. W szczególności celem punktu przedszkolnego jest:
    1. Sprawowanie opieki nad dziećmi z rozpoznanym autyzmem, Zespołem Aspergera oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (CZR) ze spektrum autyzmu odpowiednio do ich potrzeb emocjonalno – rozwojowych oraz odpowiednio do możliwości punktu przedszkolnego.
    2. Wspomaganie i kierowanie indywidualnym rozwojem dziecka z wykorzystaniem jego naturalnych możliwości rozwojowych.
    3. Dostosowanie treści, metod oraz organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci z dysfunkcjami.
    4. Umożliwienie dzieciom efektywnego korzystania z opieki oraz terapii psychologicznej oraz z innych specjalnych form pracy dydaktycznej poprzez zakup specjalistycznego sprzętu terapeutycznoedukacyjnego dla dzieci z autyzmem.
    5. Kształtowanie oraz rozwijanie zainteresowań dziecka poprzez różnego rodzaju wyjścia (w tym wycieczki indywidualne i/lub grupowe) poza teren punktu przedszkolnego.
    6. Poszerzanie wiedzy dziecka o jego najbliższym (oraz dalszym) otoczeniu poprzez np. zapraszanie ciekawych gości (w tym terapeutów/prelegentów) na teren punktu przedszkolnego.
    7. Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutyczno-wychowawczych poprzez nieodpłatne indywidualne konsultacje psychologiczne/konsultacje pedagogiczne z rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci z autyzmem, zarówno na terenie punktu przedszkolnego, jak i na terenie miejsca zamieszkania dziecka oraz poprzez (nieodpłatne) grupowe szkolenia rodziców mające na celu kompleksowy rozwój psycho-społeczny dziecka (szkolenia psychologiczne, pedagogiczne, medyczne, żywieniowe, etc.).
    8. Wspomaganie dziecka w zdobywaniu umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki szkolnej.
  4. Program pracy wychowawczo-dydaktycznej ma charakter otwarty, a jego treści są ze sobą integralnie powiązane.
  5. Działania wychowawczo-dydaktyczne pracy nauczyciela opierają się w dużej mierze na przekładaniu zadań programowych na zadania rozwojowe dla poszczególnych dzieci z diagnozą autyzmu, CZR ze spektrum autyzmu lub Zespołu Aspergera w oparciu o ich obserwacje oraz dogłębną diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.
  6. Punkt przedszkolny udziela dzieciom również pomocy: pedagogicznej, psychologicznej, logopedycznej, sensorycznej, dogoterapeutycznej, etc., w ramach innych zajęć, terapii oraz konsultacji ze specjalistami z wszystkich wymienionych wyżej dziedzin. Pomoc ta jest udzielana rodzicom nieodpłatnie oraz stanowi bieżący wydatek punktu przedszkolnego.
  7. W punkcie przedszkolnym nie prowadzi się badań lekarskich, ani stomatologicznych. Badania te należą do obowiązków rodziców.
  8. Dla dzieci wymagających specjalnej opieki przygotowuje się specjalne programy pomocy terapeutyczno – edukacyjnej (Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutycznej na podstawie tzw. diagnozy funkcjonalnej dziecka).

ORGANIZACJA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

Par. 4

  1. Podstawową jednostką organizacyjną punktu przedszkolnego jest grupa, obejmująca dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, uzdolnień i zainteresowań, a także stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
  2. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 18.
  3. Punkt przedszkolny przewidziany jest dla maksymalnie 43 dzieci. W punkcie przedszkolnym mogą przebywać dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (CZR) ze spektrum autyzmu i innymi niepełnosprawnościami.
  4. Do punktu przedszkolnego mogą też (za zgodą dyrektora punktu przedszkolnego) uczęszczać dzieci bez diagnozy autyzmu, zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu.
  5. Każda grupa jest powierzona minimum dwóm nauczycielom o przygotowaniu pedagogicznym. Dodatkowo w grupie zatrudnionych jest minimum jeden ze specjalistów psycholog/pedagog/logopeda- terapeuta autyzmu oraz minimum jedna osoba w charakterze pomocy – nauczyciela.
  6. Punkt przedszkolny funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem dni uznanych ustawowo za świąteczne oraz innych dni wolnych ustalonych przez dyrektora.
  7. Dzieci przebywają w punkcie przedszkolnym 10 godzin dziennie tj. od poniedziałku do piątku w godzinach: 07.00 do 17.00 z uwzględnieniem par. 2 ust. 2.
  8. Punkt przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku od 2.5 do 7 lat.
  9. Czas trwania zajęć prowadzonych w punkcie przedszkolnym, a w szczególności czas trwania indywidualnych zajęć terapeutycznych (psychologicznych, logopedycznych, sensorycznych, dogoterapeutycznych, etc.) powinien być dostosowany (indywidualnie) do aktualnych możliwości rozwojowych danego dziecka.
  10. W punkcie przedszkolnym mogą być również prowadzone zajęcia dodatkowe opłacane przez rodziców.
  11. Na terenie punktu przedszkolnego mogą być też organizowane inne (nieodpłatne dla rodziców) zajęcia terapeutyczno-edukacyjno-rozwojowe dla dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami.

Par. 5

  1. Punkt przedszkolny zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem punktu przedszkolnego (wyjścia oraz wycieczki).
  2. W trakcie trwania wycieczki nadzór nad dziećmi sprawuje jedna osoba dorosła na minimum dwójkę dzieci.
  3. Najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice dzieci.
  4. Punkt przedszkolny nie zapewnia dzieciom codziennych zajęć na świeżym powietrzu.

Par. 6

  1. W przypadku nieobecności nauczycieli sprawujących opiekę nad grupą, dyrektor punktu przedszkolnego powierza grupę wybranemu psychologowi – terapeucie.
  2. Nauczyciele i terapeuci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci.
  3. Za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć terapeutycznych i/lub zajęć dodatkowych odpowiedzialni są specjaliści prowadzący te zajęcia.

Par. 7

  1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z punktu przedszkolnego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich w formie pisemnej pełnoletnią osobę dorosłą, zapewniająca pełne bezpieczeństwo dziecku.
  2. Dziecko przyprowadzane do przedszkola powinno być zdrowe. Dziecko z objawami choroby najszybciej jak to możliwe powinno być odebrane z placówki.

ORGANY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO ORAZ ZADANIA I KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

Par. 8

  1. Organami Punktu Przedszkolnego jest: Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny.

Par. 9

  1. Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny jest zobowiązany i uprawniony do:
    1. Realizowania założeń i koncepcji przedłożonych przez Kuratorium Oświaty w Warszawie.
    2. Bieżącego zarzadzania pracą punktu przedszkolnego.
    3. Zawierania umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług przedszkolnych.
    4. Wydawania decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków punktu przedszkolnego na podstawie nieprzestrzegania przez rodziców zasad Umowy.
    5. Nadzoru pedagogicznego

NAUCZYCIELE ORAZ INNI PRACOWNICY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

Par. 10

  1. Pracownika na stanowisko zastępcy dyrektora powołuje dyrektor. Zastępca dyrektora jest zobowiązany i uprawniony do:
    1. Bieżącego zarządzania pracą punktu przedszkolnego.
    2. Zawierania i rozwiązywania umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług przedszkolnych.
    3. Reprezentowania placówki w urzędach.
  2. W punkcie przedszkolnym zatrudnia się nauczycieli, terapeutów (pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów SI, etc.) oraz pomoce-nauczycieli.
  3. Nauczyciele, terapeuci, pomoce-nauczycieli mogą być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych.
  4. Dopuszcza się również możliwość pracy stażystów (psychologów, pedagogów, studentów ww. kierunków) i wolontariuszy (po wcześniejszym przygotowaniu merytorycznym tychże osób).
  5. Nauczyciele w punkcie przedszkolnym posiadają przygotowanie (wykształcenie pedagogiczne minimum na poziomie studiów licencjackich.
  6. Terapeuci w punkcie przedszkolnym posiadają przygotowanie (wykształcenie) psychologiczne lub pedagogiczne minimum na poziomie studiów magisterskich.
  7. Pomoce – nauczycieli w punkcie przedszkolnym nie muszą posiadać przygotowania (wykształcenia) pedagogicznego i/lub psychologicznego. Dyrektor punktu przedszkolnego może skierować pracownika (zatrudnionego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych) na szkolenie podnoszące jego wykształcenie, uprawnienia oraz kwalifikacje zawodowe (psychologiczne, pedagogiczne, terapeutyczne, etc.). Wszystkie wydatki z tym związane są pokrywane przez punkt przedszkolny.
  8. Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w punkcie przedszkolnym określają umowy zawarte z personelem punktu przedszkolnego w oparciu o obowiązujące przepisy.

Par. 11

  1. Do zadań nauczyciela należy:
    1. odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
    2. tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zainteresowań i zdolności,
    3. realizacja programów edukacyjnych (z uwzględnieniem możliwości psychoedukacyjnych dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera),
    4. współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną, pedagogiczna, terapeutyczną, zdrowotną lub inną, e) prowadzenie pełnej dokumentacji pedagogicznej dotyczącej danej grupy przedszkolnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
    5. otaczanie indywidulaną opieką każdego ze swoich wychowanków oraz utrzymywanie kontaktu z rodzicami poprzez indywidualne konsultacje pedagogiczne z rodzicami na terenie punktu przedszkolnego oraz na terenie domu dziecka,
    6. przygotowanie sali do zajęć tj. dbanie o jej wystrój, dbanie o pomoce dydaktyczne, utrzymywanie w sali ładu i porządku,
    7. dostosowanie materiałów edukacyjnych do specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera oraz CZR ze spektrum autyzmu.

Par. 12

  1. Do zadań psychologa/pedagoga/logopedy – terapeuty należy:
    1. odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
    2. tworzenie kompleksowych indywidualnych i grupowych programów terapeutycznych,
    3. realizacja programów terapeutycznych,
    4. prowadzenie i odpowiedzialność za realizacje pracy terapeutycznej,
    5. współpraca z innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc dzieciom z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz CZR ze spektrum autyzmu,
    6. prowadzenie pełnej dokumentacji terapeutycznej,
    7. otaczanie indywidulaną opieką każdego ze swoich wychowanków oraz utrzymywanie kontaktu z rodzicami poprzez indywidualne konsultacje psychologiczne z rodzicami na terenie punktu przedszkolnego oraz na terenie domu dziecka,
    8. przygotowanie sali do zajęć tj. dbanie o jej wystrój, dbanie o pomoce dydaktyczne, utrzymywanie w sali ładu i porządku.

Par. 13

  1. Do zadań pomocy – nauczyciela należy:
    1. przygotowywanie posiłków dla dzieci,
    2. sprzątanie po dzieciach oraz dbanie o porządek na terenie całego punktu przedszkolnego,
    3. doraźna pomoc w opiece nad dziećmi oraz odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
    4. doraźna pomoc w drobnych pracach administracyjno-biurowych,
    5. dbanie o zaopatrzenie w punkcie przedszkolnym,
    6. pomoc psychologom i pedagogom w organizacji zajęć dla dzieci, w tym zajęć świetlicowych.
  2. Prawa i obowiązki oraz szczegółowe zadania wszystkich pracowników zatrudnionych w punkcie przedszkolnym określają zakresy czynności znajdujące się w teczkach akt osobowych.

WYCHOWANKOWIE PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

Par. 14

  1. Do punktu przedszkolnego uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 lat, do roku, w którym ukończą 7 lat.
  2. Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny może wyrazić zgodę na uczęszczanie do punktu przedszkolnego dziecka, które nie ukończyło 2,5 lat – przyjmując tolerancje od 3 do 6 miesięcy.

Par. 15

  1. Dzieci mają prawo do:
    1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    2. życzliwego oraz podmiotowego traktowania w całym ich procesie wychowawczo dydaktycznym.
  2. W punkcie przedszkolnym nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich. Leki można podawać tylko na podstawie pisemnej zgody rodziców w formie oświadczenia.
  3. Wszyscy wychowankowie punktu przedszkolnego są ubezpieczeni od NNW.
  4. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka na rzecz zakładu ubezpieczeń pokrywa rodzic dziecka.

Par. 16

  1. Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przyjętych do punktu przedszkolnego w przypadku gdy:
    1. swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków punktu przedszkolnego,
    2. nastąpi brak współpracy rodziców z personelem dydaktycznym i/lub personelem terapeutycznym w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji, wychowania oraz terapii dziecka,
    3. rodzice nie przestrzegają zasad współpracy określonych w statucie lub Umowie z punktem przedszkolnym.
  2. Decyzje o skreśleniu dziecka z listy wychowanków podejmuje Dyrektor punktu przedszkolnego.
  3. Decyzja o skreśleniu dziecka z listy wychowanków zostaje przedstawiona rodzicom w formie pisemnej.
  4. Od powyższej decyzji nie przysługuje rodzicom żadne odwołanie.

Par. 17

  1. Zasady przyjmowania dzieci do punktu przedszkolnego:
    1. Kwalifikacje dzieci do punktu przedszkolnego odbywają się przez cały rok w ramach wolnych miejsc.
    2. Do punktu przedszkolnego przyjmowane są dzieci z diagnozą autyzmu dziecięcego, autyzmu atypowego, Zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu nie określonych.
    3. Istnieje również możliwość przyjęcia dziecka bez diagnozy autyzmu dziecięcego, autyzmu atypowego, Zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu nie określonych.
    4. Podstawą przyjęcia dziecka do punktu przedszkolnego jest wypełnienie przez rodziców Umowy regulującej sprawy związane z uczęszczaniem dziecka do punktu przedszkolnego oraz przesłanie/dostarczanie Umowy w ustalonym terminie .

SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNŚĆ PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO

Par. 18

  1. Punkt przedszkolny uzyskuje środki finansowe na swoją działalność z następujących źródeł:
    1. dotacji budżetu Miasta Pruszków w wysokości określonej przepisami
    2. wpłat czesnego ze strony rodziców określonych w Umowie indywidualnie dla każdego z rodziców.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Par. 19

  1. Punkt przedszkolny prowadzi oraz przechowuje stosowną dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Statut w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem: 01 października 2021 roku.