Statut Niepublicznego
Punktu Przedszkolnego „ Wesołe Kangurki”
z dnia: 01.10.2021 r.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz. U. 2010 nr 161 poz. 1080 z późn zm.)
NAZWA PRZEDSZKOLA
Par. 1
- Punkt przedszkolny nosi nazwę: Punkt Przedszkolny „WESOŁE KANGURKI”
- Punkt przedszkolny ma swoją siedzibę, przy ul. Ceglanej 14/11 w Pruszkowie i przy ul. Ceramicznej 16 lok 3U w Pruszkowie.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad punktem przedszkolnym jest Kuratorium Oświaty w Warszawie.
- Niniejszy statut został opracowany na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
INNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
Par. 2
- Punkt przedszkolny jest czynny codziennie tj. od poniedziałku do piątku w godzinach: 07.00 – 17.00
- Dodatkowo codziennie tj. od poniedziałku do piątku, od godziny 14.00 do godziny 17.00 w punkcie przedszkolnym zorganizowana jest świetlica zapewniająca wykwalifikowaną opiekę nad dziećmi.
- Rok szkolny w punkcie przedszkolnym rozpoczyna się z dniem: 01 września każdego roku.
-
Punkt przedszkolny funkcjonuje cały rok.
- Punkt przedszkolny zastrzega sobie przerwę wakacyjną w okresie 2 tygodni (ostatni tydzień lipca i pierwszy tydzień sierpnia)
-
Koszty działalności punktu przedszkolnego pokrywane są z:
- stałych opłat miesięcznych wnoszonych przez rodziców,
- z dotacji gminnych przysługujących na podstawie stosownych Uchwał Rady Gminy.
- Opłata stała za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka, za wyjątkiem zaistnienia okoliczności określonych w umowach zawartych z rodzicami.
- Opłata za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym pobierana jest z góry, do 5-tego dnia każdego miesiąca.
- Wysokości opłaty miesięcznej wnoszonej przez rodziców oraz możliwości i tryb jej zmian ustalane są indywidualnie z każdym rodzicem/opiekunem dziecka w Umowie dotyczącej: „Przyjęcia dziecka do Niepublicznego Integracyjnego Punktu Przedszkolnego” Wesołe Kangurki” regulującej wszystkie sprawy związane z uczęszczaniem dziecka do punktu przedszkolnego.
CELE I ZADANIA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Par. 3
- Punkt przedszkolny realizuje swoje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.
- Punkt przedszkolny realizuje podstawy programowe określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (z dostosowaniem ich do specyficznych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu oraz innymi niepełnosprawnościami).
-
W szczególności celem punktu przedszkolnego jest:
- Sprawowanie opieki nad dziećmi z rozpoznanym autyzmem, Zespołem Aspergera oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (CZR) ze spektrum autyzmu odpowiednio do ich potrzeb emocjonalno – rozwojowych oraz odpowiednio do możliwości punktu przedszkolnego.
- Wspomaganie i kierowanie indywidualnym rozwojem dziecka z wykorzystaniem jego naturalnych możliwości rozwojowych.
- Dostosowanie treści, metod oraz organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci z dysfunkcjami.
- Umożliwienie dzieciom efektywnego korzystania z opieki oraz terapii psychologicznej oraz z innych specjalnych form pracy dydaktycznej poprzez zakup specjalistycznego sprzętu terapeutycznoedukacyjnego dla dzieci z autyzmem.
- Kształtowanie oraz rozwijanie zainteresowań dziecka poprzez różnego rodzaju wyjścia (w tym wycieczki indywidualne i/lub grupowe) poza teren punktu przedszkolnego.
- Poszerzanie wiedzy dziecka o jego najbliższym (oraz dalszym) otoczeniu poprzez np. zapraszanie ciekawych gości (w tym terapeutów/prelegentów) na teren punktu przedszkolnego.
- Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutyczno-wychowawczych poprzez nieodpłatne indywidualne konsultacje psychologiczne/konsultacje pedagogiczne z rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci z autyzmem, zarówno na terenie punktu przedszkolnego, jak i na terenie miejsca zamieszkania dziecka oraz poprzez (nieodpłatne) grupowe szkolenia rodziców mające na celu kompleksowy rozwój psycho-społeczny dziecka (szkolenia psychologiczne, pedagogiczne, medyczne, żywieniowe, etc.).
- Wspomaganie dziecka w zdobywaniu umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki szkolnej.
- Program pracy wychowawczo-dydaktycznej ma charakter otwarty, a jego treści są ze sobą integralnie powiązane.
- Działania wychowawczo-dydaktyczne pracy nauczyciela opierają się w dużej mierze na przekładaniu zadań programowych na zadania rozwojowe dla poszczególnych dzieci z diagnozą autyzmu, CZR ze spektrum autyzmu lub Zespołu Aspergera w oparciu o ich obserwacje oraz dogłębną diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.
- Punkt przedszkolny udziela dzieciom również pomocy: pedagogicznej, psychologicznej, logopedycznej, sensorycznej, dogoterapeutycznej, etc., w ramach innych zajęć, terapii oraz konsultacji ze specjalistami z wszystkich wymienionych wyżej dziedzin. Pomoc ta jest udzielana rodzicom nieodpłatnie oraz stanowi bieżący wydatek punktu przedszkolnego.
- W punkcie przedszkolnym nie prowadzi się badań lekarskich, ani stomatologicznych. Badania te należą do obowiązków rodziców.
- Dla dzieci wymagających specjalnej opieki przygotowuje się specjalne programy pomocy terapeutyczno – edukacyjnej (Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutycznej na podstawie tzw. diagnozy funkcjonalnej dziecka).
ORGANIZACJA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Par. 4
- Podstawową jednostką organizacyjną punktu przedszkolnego jest grupa, obejmująca dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, uzdolnień i zainteresowań, a także stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 18.
- Punkt przedszkolny przewidziany jest dla maksymalnie 43 dzieci. W punkcie przedszkolnym mogą przebywać dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (CZR) ze spektrum autyzmu i innymi niepełnosprawnościami.
- Do punktu przedszkolnego mogą też (za zgodą dyrektora punktu przedszkolnego) uczęszczać dzieci bez diagnozy autyzmu, zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu.
- Każda grupa jest powierzona minimum dwóm nauczycielom o przygotowaniu pedagogicznym. Dodatkowo w grupie zatrudnionych jest minimum jeden ze specjalistów psycholog/pedagog/logopeda- terapeuta autyzmu oraz minimum jedna osoba w charakterze pomocy – nauczyciela.
- Punkt przedszkolny funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem dni uznanych ustawowo za świąteczne oraz innych dni wolnych ustalonych przez dyrektora.
- Dzieci przebywają w punkcie przedszkolnym 10 godzin dziennie tj. od poniedziałku do piątku w godzinach: 07.00 do 17.00 z uwzględnieniem par. 2 ust. 2.
- Punkt przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku od 2.5 do 7 lat.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w punkcie przedszkolnym, a w szczególności czas trwania indywidualnych zajęć terapeutycznych (psychologicznych, logopedycznych, sensorycznych, dogoterapeutycznych, etc.) powinien być dostosowany (indywidualnie) do aktualnych możliwości rozwojowych danego dziecka.
- W punkcie przedszkolnym mogą być również prowadzone zajęcia dodatkowe opłacane przez rodziców.
- Na terenie punktu przedszkolnego mogą być też organizowane inne (nieodpłatne dla rodziców) zajęcia terapeutyczno-edukacyjno-rozwojowe dla dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami.
Par. 5
- Punkt przedszkolny zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem punktu przedszkolnego (wyjścia oraz wycieczki).
- W trakcie trwania wycieczki nadzór nad dziećmi sprawuje jedna osoba dorosła na minimum dwójkę dzieci.
- Najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice dzieci.
- Punkt przedszkolny nie zapewnia dzieciom codziennych zajęć na świeżym powietrzu.
Par. 6
- W przypadku nieobecności nauczycieli sprawujących opiekę nad grupą, dyrektor punktu przedszkolnego powierza grupę wybranemu psychologowi – terapeucie.
- Nauczyciele i terapeuci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci.
- Za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć terapeutycznych i/lub zajęć dodatkowych odpowiedzialni są specjaliści prowadzący te zajęcia.
Par. 7
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z punktu przedszkolnego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich w formie pisemnej pełnoletnią osobę dorosłą, zapewniająca pełne bezpieczeństwo dziecku.
- Dziecko przyprowadzane do przedszkola powinno być zdrowe. Dziecko z objawami choroby najszybciej jak to możliwe powinno być odebrane z placówki.
ORGANY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO ORAZ ZADANIA I KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Par. 8
- Organami Punktu Przedszkolnego jest: Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny.
Par. 9
-
Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny jest zobowiązany i uprawniony do:
- Realizowania założeń i koncepcji przedłożonych przez Kuratorium Oświaty w Warszawie.
- Bieżącego zarzadzania pracą punktu przedszkolnego.
- Zawierania umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług przedszkolnych.
- Wydawania decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków punktu przedszkolnego na podstawie nieprzestrzegania przez rodziców zasad Umowy.
- Nadzoru pedagogicznego
NAUCZYCIELE ORAZ INNI PRACOWNICY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Par. 10
-
Pracownika na stanowisko zastępcy dyrektora powołuje dyrektor. Zastępca dyrektora jest zobowiązany i uprawniony do:
- Bieżącego zarządzania pracą punktu przedszkolnego.
- Zawierania i rozwiązywania umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług przedszkolnych.
- Reprezentowania placówki w urzędach.
- W punkcie przedszkolnym zatrudnia się nauczycieli, terapeutów (pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów SI, etc.) oraz pomoce-nauczycieli.
- Nauczyciele, terapeuci, pomoce-nauczycieli mogą być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych.
- Dopuszcza się również możliwość pracy stażystów (psychologów, pedagogów, studentów ww. kierunków) i wolontariuszy (po wcześniejszym przygotowaniu merytorycznym tychże osób).
- Nauczyciele w punkcie przedszkolnym posiadają przygotowanie (wykształcenie pedagogiczne minimum na poziomie studiów licencjackich.
- Terapeuci w punkcie przedszkolnym posiadają przygotowanie (wykształcenie) psychologiczne lub pedagogiczne minimum na poziomie studiów magisterskich.
- Pomoce – nauczycieli w punkcie przedszkolnym nie muszą posiadać przygotowania (wykształcenia) pedagogicznego i/lub psychologicznego. Dyrektor punktu przedszkolnego może skierować pracownika (zatrudnionego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych) na szkolenie podnoszące jego wykształcenie, uprawnienia oraz kwalifikacje zawodowe (psychologiczne, pedagogiczne, terapeutyczne, etc.). Wszystkie wydatki z tym związane są pokrywane przez punkt przedszkolny.
- Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w punkcie przedszkolnym określają umowy zawarte z personelem punktu przedszkolnego w oparciu o obowiązujące przepisy.
Par. 11
-
Do zadań nauczyciela należy:
- odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zainteresowań i zdolności,
- realizacja programów edukacyjnych (z uwzględnieniem możliwości psychoedukacyjnych dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera),
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną, pedagogiczna, terapeutyczną, zdrowotną lub inną, e) prowadzenie pełnej dokumentacji pedagogicznej dotyczącej danej grupy przedszkolnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
- otaczanie indywidulaną opieką każdego ze swoich wychowanków oraz utrzymywanie kontaktu z rodzicami poprzez indywidualne konsultacje pedagogiczne z rodzicami na terenie punktu przedszkolnego oraz na terenie domu dziecka,
- przygotowanie sali do zajęć tj. dbanie o jej wystrój, dbanie o pomoce dydaktyczne, utrzymywanie w sali ładu i porządku,
- dostosowanie materiałów edukacyjnych do specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera oraz CZR ze spektrum autyzmu.
Par. 12
-
Do zadań psychologa/pedagoga/logopedy – terapeuty należy:
- odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
- tworzenie kompleksowych indywidualnych i grupowych programów terapeutycznych,
- realizacja programów terapeutycznych,
- prowadzenie i odpowiedzialność za realizacje pracy terapeutycznej,
- współpraca z innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc dzieciom z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz CZR ze spektrum autyzmu,
- prowadzenie pełnej dokumentacji terapeutycznej,
- otaczanie indywidulaną opieką każdego ze swoich wychowanków oraz utrzymywanie kontaktu z rodzicami poprzez indywidualne konsultacje psychologiczne z rodzicami na terenie punktu przedszkolnego oraz na terenie domu dziecka,
- przygotowanie sali do zajęć tj. dbanie o jej wystrój, dbanie o pomoce dydaktyczne, utrzymywanie w sali ładu i porządku.
Par. 13
-
Do zadań pomocy – nauczyciela należy:
- przygotowywanie posiłków dla dzieci,
- sprzątanie po dzieciach oraz dbanie o porządek na terenie całego punktu przedszkolnego,
- doraźna pomoc w opiece nad dziećmi oraz odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
- doraźna pomoc w drobnych pracach administracyjno-biurowych,
- dbanie o zaopatrzenie w punkcie przedszkolnym,
- pomoc psychologom i pedagogom w organizacji zajęć dla dzieci, w tym zajęć świetlicowych.
- Prawa i obowiązki oraz szczegółowe zadania wszystkich pracowników zatrudnionych w punkcie przedszkolnym określają zakresy czynności znajdujące się w teczkach akt osobowych.
WYCHOWANKOWIE PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Par. 14
- Do punktu przedszkolnego uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 lat, do roku, w którym ukończą 7 lat.
- Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny może wyrazić zgodę na uczęszczanie do punktu przedszkolnego dziecka, które nie ukończyło 2,5 lat – przyjmując tolerancje od 3 do 6 miesięcy.
Par. 15
-
Dzieci mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- życzliwego oraz podmiotowego traktowania w całym ich procesie wychowawczo dydaktycznym.
- W punkcie przedszkolnym nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich. Leki można podawać tylko na podstawie pisemnej zgody rodziców w formie oświadczenia.
- Wszyscy wychowankowie punktu przedszkolnego są ubezpieczeni od NNW.
- Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka na rzecz zakładu ubezpieczeń pokrywa rodzic dziecka.
Par. 16
-
Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przyjętych do punktu przedszkolnego w przypadku gdy:
- swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków punktu przedszkolnego,
- nastąpi brak współpracy rodziców z personelem dydaktycznym i/lub personelem terapeutycznym w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji, wychowania oraz terapii dziecka,
- rodzice nie przestrzegają zasad współpracy określonych w statucie lub Umowie z punktem przedszkolnym.
- Decyzje o skreśleniu dziecka z listy wychowanków podejmuje Dyrektor punktu przedszkolnego.
- Decyzja o skreśleniu dziecka z listy wychowanków zostaje przedstawiona rodzicom w formie pisemnej.
- Od powyższej decyzji nie przysługuje rodzicom żadne odwołanie.
Par. 17
-
Zasady przyjmowania dzieci do punktu przedszkolnego:
- Kwalifikacje dzieci do punktu przedszkolnego odbywają się przez cały rok w ramach wolnych miejsc.
- Do punktu przedszkolnego przyjmowane są dzieci z diagnozą autyzmu dziecięcego, autyzmu atypowego, Zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu nie określonych.
- Istnieje również możliwość przyjęcia dziecka bez diagnozy autyzmu dziecięcego, autyzmu atypowego, Zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu nie określonych.
- Podstawą przyjęcia dziecka do punktu przedszkolnego jest wypełnienie przez rodziców Umowy regulującej sprawy związane z uczęszczaniem dziecka do punktu przedszkolnego oraz przesłanie/dostarczanie Umowy w ustalonym terminie .
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNŚĆ PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Par. 18
-
Punkt przedszkolny uzyskuje środki finansowe na swoją działalność z następujących źródeł:
- dotacji budżetu Miasta Pruszków w wysokości określonej przepisami
- wpłat czesnego ze strony rodziców określonych w Umowie indywidualnie dla każdego z rodziców.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Par. 19
- Punkt przedszkolny prowadzi oraz przechowuje stosowną dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem: 01 października 2021 roku.